XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Terminal kolejowy ze 100-krotnie niższymi parametrami emisji od wymaganych

Terminal kolejowy ze 100-krotnie niższymi parametrami emisji od wymaganych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Terminal kolejowy PKN Orlen w głównym zakładzie produkcyjnym tej spółki w Płocku (Mazowieckie) uzyskał 100-krotnie niższe parametry emisji niż dopuszczalne przez unijną dyrektywę normy, a to dzięki instalacjom VRU, hermetycznego nalewu produktów, w tym paliw.

  • Hermetyzacja na terminalu kolejowym płockiego koncernu to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań, gwarantujących oczyszczenie oparów - poinformowała spółka.
  • Dzięki zastosowaniu hermetyzacji, w trakcie nalewu opary nie wydostają się do atmosfery, tylko rurociągiem oparowym kierowane są do zbiornika buforowego.
  • Jak zapewnia PKN Orlen, decyzja o modernizacji instalacji i budowie nowej instalacji VRU "wynikała przede wszystkim z troski o środowisko i jakość powietrza w Płocku".

Według PKN Orlen, wyniki przeprowadzanych cyklicznie pomiarów wykazują, że na obu instalacjach VRU -zmodernizowanej w 2017 r. i wybudowanej oraz oddanej do użytku w 2018 r. nowej instalacji odzysku oparów, która zastąpiła wysłużoną ponad 20-letnią jednostkę, "nastąpiła ponad 99-proc. redukcja stężenia benzenu i NMLZO (niemetanowych lotnych związków organicznych - red.)".

Jak wyjaśnia kierownik terminala kolejowego PKN Orlen w Płocku Tomasz Richert, podczas napełniania cysterny np. benzyną, produkt wypycha z niej mieszaninę powietrza i oparów węglowodorów, natomiast dzięki zastosowaniu hermetyzacji, w trakcie nalewu opary nie wydostają się do atmosfery, tylko rurociągiem oparowym kierowane są do zbiornika buforowego.

"Następnie opary przechodzą przez dwustopniowy system oczyszczania: w pierwszym etapie wędrują przez kolumnę absorpcyjną oraz membrany, natomiast w drugim stopniu doczyszczania wykorzystujemy kolumny z węglem aktywnym. Skroplone węglowodory pozyskane na instalacjach VRU są zawracane do zbiorników z cieczą cyrkulacyjną" - mówi Richert, cytowany w informacji płockiego koncernu.

Podkreśla przy tym, iż obie instalacje VRU "są redundantne, co oznacza, że w każdej chwili można przekierować opary z jednej instalacji na drugą, bez konieczności wstrzymania pełnienia cystern na stacji".

"Wykorzystując zbiorniki buforowe, gromadzone są opary powstające podczas napełniania cystern i przekierowuje się je na czynną instalację VRU. Jest to szczególnie przydatne podczas przestojów serwisowych, przeglądów okresowych lub w przypadku awarii jednostki VRU bez wpływu na efektywność terminala" - tłumaczy kierownik terminala kolejowego płockiego koncernu.

PKN Orlen informuje, iż obie instalacje VRU mają wskaźnik poziomu węglowodorów, który steruje ich pracą, przyspieszając lub spowalniając ją dla uzyskania żądanych parametrów; cyklicznie prowadzone są również pomiary emisji przez wyspecjalizowaną spółkę zależną koncernu Orlen Eko i kontrolne Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska.

Jak zapewnia PKN Orlen, decyzja o modernizacji instalacji i budowie nowej instalacji VRU "wynikała przede wszystkim z troski o środowisko i jakość powietrza w Płocku".

"Drugim elementem było spełnienie w jak najlepszy sposób wymagań, wynikających z Konkluzji BAT BREF, dotyczących norm emisji zanieczyszczeń do środowiska, które weszły w życie 28 października 2018 r. Zgodnie z Decyzją Wykonawczą Komisji i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie emisji przemysłowych, dopuszczalne stężenie gazów odlotowych z instalacji wynosi 0,9999 mg/Nm3 dla benzenu i 10 g/m3 dla NMLZO. Po modernizacji, w Orlenie mamy stukrotnie niższe parametry emisji niż dopuszczalne przez dyrektywę" - podkreśla płocki koncern.

Jak przypomina PKN Orlen, na terminalu kolejowym spółki cysterny kolejowe napełniane są m.in. paliwami: olej napędowy, benzyna, paliwo lotnicze Jet A1 i frakcjami benzynowymi, a także paraksylenem i benzenem - "to 90 proc. wolumenu wyekspediowanego koleją z Płocka".

"W 2018 r. napełniliśmy ponad 72 tys. cystern kolejowych" - podał PKN Orlen, informując o pracy swego terminala kolejowego. Jak wyjaśnił, średnio cysterny posiadają pojemność do 80 tys. litrów, w zależności od produktu i jego gęstości.

Zakład produkcyjny PKN Orlen w Płocku jest największym kompleksem rafineryjno-petrochemicznym w Polsce, a sama spółka jest jednym z największych podmiotów tej branży w Europie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Terminal kolejowy ze 100-krotnie niższymi parametrami emisji od wymaganych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!