XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

To był dobry rok dla kierowców

To był dobry rok dla kierowców
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Mijający rok zapamiętamy jako okres taniejącego paliwa na stacjach, a były to znaczące obniżki zawłaszcza w II połowie roku. Ceny benzyny spadły w tym okresie o 91 groszy na litrze , a oleju napędowego o 80 groszy. W nieco mniejszym stopniu taniał autogaz i od maksymalnego w tym roku poziomu cena LPG spadła o 28 groszy na litrze.

Aktualny średni poziom cen na 30 grudnia 2014: dla benzyny bezołowiowej 95 – 4,58 zł/l, benzyny bezołowiowej 98 - 4,86 zł/l, oleju napędowego – 4,57 zł/l i autogazu – 2,40 zł/l. Tym samym ceny benzyny bezołowiowej 95 są na poziomie z XI 2010 roku, olej napędowy podobnie kosztował po raz ostatni w XII 2010 roku, a ceny autogazu spadły do poziomu z września ubiegłego roku.

Analiza sytuacji na rynku hurtowym wskazuje na swego rodzaju stabilizację cen w II połowie grudnia, co po serii spadków będzie ograniczało skalę ewentualnych dalszych obniżek cen paliw na stacjach.

Po nowym roku ceny na stacjach, a przynajmniej na części z nich powinny dalej spadać, jednak tempo średnich spadków w kraju będzie wyraźnie słabnąć. Ceny benzyn mogą spaść jeszcze maksymalnie o około 10 -15 groszy na litrze, a w przypadku diesla od 5 da 10 groszy na litrze, ale tylko pod warunkiem, że nie odnotujemy podwyżek na rynku hurtowym. Podwyżek unikniemy tylko pod warunkiem, że ceny ropy będą po nowym roku dalej spadać lub złoty zyska na wartości w stosunku do dolara.

O ile niewiadomą pozostaje sytuacja na runku ropy naftowej i rynku walutowym, które będą wpływały na rynek krajowy, to raczej na pewno na poziom cen detalicznych będzie wpływać wprowadzona od 1 stycznia 2015 roku opłata zapasowa. Może ona spowodować wzrost cen paliw od 4 do 6 groszy na litrze. Jednak w obecnej sytuacji nie musimy się obawiać, że już od 1 stycznia za paliwo zapłacimy więcej niż teraz. Kwota wynikająca z wprowadzonej opłaty zapasowej będzie w pierwszej kolejności niwelowała skalę prognozowanych obniżek cen na stacjach.

Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach (porównaniu do cen z końca 2013 roku):

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 31-12-2014 w Orlenie: Eurosuper 95 –3282 PLN/1000l (spadek o 859 PLN/1000l w porównaniu do cen z 31-12-2013), Superplus 98 – 3388 PLN/1000l (spadek o 868 PLN/1000l), olej napędowy 3465 PLN/1000 l (spadek o 737 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2290 PLN/1000 l (spadek o 710 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 31-12-2014 w Lotosie: Eurosuper 95 – 3283 PLN/1000l (spadek o 857 PLN/1000l w porównaniu do cen z 31-12-2013), Superplus 98 – 3390 PLN/1000l (spadek o 865 PLN/1000 l), olej napędowy 3466 PLN/1000 l (spadek o 741 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2290 PLN/1000 l (spadek o 710 PLN/1000l).

W środę rano ceny ropy Brent w Londynie pozostają rejonie 57 USD/bbl. Z jednej strony ceny wydają się być już fundamentalnie niskie, z drugiej rynek wyraźnie nie ma siły do choćby większej korekty wzrostowej. Rano poznaliśmy dane z Chin, drugiego największego na świecie konsumenta paliw i największego importera netto ropy oraz produktów gotowych. W grudniu PMI Chin ukształtował się na poziomie 59,6 pkt i był to wynik zgodny z oczekiwaniami. Sytuacja gospodarcza Chin ma istotne znaczenie dla tempa wzrostu światowej konsumpcji ropy. Według ostatnich prognoza amerykańskiej EIA w przyszłym roku ponad 40% ogólnoświatowego wzrostu popytu na ropę przypadnie właśnie na ten kraj. Biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku ropy naftowej seria niepokojących danych makro z Chin mogłaby spowodować kolejną falę wyprzedaży.

Od początku roku ceny ropy Brent spadły blisko 55 USD/bbl , czyli praktycznie o połowę. Natomiast średnioroczny poziom cen w 2014 roku wyniósł około 99 USD/bbl. Na chwilę obecną wydaję się on nierealny do osiągnięcia w roku 2015. Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej prognozuje, że w przyszłym roku za baryłkę ropy naftowej Brent zapłacimy średnio 68 USD/bbl.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: To był dobry rok dla kierowców

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!