UDT skontrolował zbiorniki na stacjach paliw

UDT skontrolował zbiorniki na stacjach paliw
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozmowa z Adamem Ogrodnikiem, Dyrektorem Departamentu Koordynacji Inspekcji Urzędu Dozoru Technicznego

Wiemy, iż przedstawicie Urzędu Dozoru Technicznego przeprowadzili liczne kontrole sprawdzające stan techniczny wykorzystywanych na stacjach paliw zbiorników. Jaki jest stan ich zgodności z obowiązującymi wymogami?

Zgodnie z zapowiedziami, skontrolowaliśmy w tym roku stacje paliw, które na początku bieżącego roku widniały w naszym systemie jako posiadające zbiorniki niedostosowane do wymagań przepisów. W styczniu 2014 r. liczba stacji posiadających niedostosowane zbiorniki wynosiła 1004. W czerwcu tego roku stacji, które nie miały w ogóle dostosowanych zbiorników do obowiązujących wymogów technicznych, było już tylko 360. Liczba stacji paliw, które na początku roku miały w eksploatacji jednocześnie zbiorniki dostosowane i niedostosowane wynosiła 280. W połowie roku taką sytuację odnotowaliśmy w 224 obiektach.

W 22 przypadkach nie było możliwości kontaktu z właścicielami, więc urządzenia nie zostały sprawdzone. UDT wydał decyzje wstrzymujące eksploatację w przypadku 948 zbiorników niespełniających wymagań przepisów. Precyzując dane wg stanu z 22 lipca br.: obecnie zbiorników niedostosowanych, tj. takich, dla których wydano decyzje wstrzymujące eksploatację, bądź też zbiorników wyrejestrowanych z użycia przez samych właścicieli - jest w Polsce jest 1119. W skali całego naszego rejestru, obejmującego dokładnie 18 828 zbiorników, stanowi to relatywnie niewielką jego część. We wszystkich przypadkach eksploatacji zbiorników niezmodernizowanych - odpowiednie wnioski zostały przekazane do organów egzekwujących prawo, z adnotacją o możliwości popełnienia przestępstwa.

Jaka jest sytuacja w poszczególnych miejscach w Polsce? Który obszar kraju wypadł w Państwa statystykach najgorzej, a który najkorzystniej?

Można wyróżnić pewne obszary (nieidentyfikowalne jednak wprost z terenem województw) uzyskujące lepsze i gorsze pozycje w statystyce wyników pokontrolnych. Na obszarze np. Piotrkowa Trybunalskiego nie stwierdziliśmy żadnych uchybień, zaś w: Białymstoku, Krakowie i Wałbrzychu stacje z niedostosowanymi do wymagań przepisów zbiornikami stanowiły tylko 2%. Najgorzej wypadł rejon Lubina i Zielonej Góry, gdzie 8% stacji nie podjęło prac modernizacyjnych przy zbiornikach lub procesu ich wymiany. Podobnie niekorzystnie wypadły też: Częstochowa, Gliwice, Gorzów Wielkopolski, Koszalin, Płock i Rzeszów. Na każdym z wymienionych obszarów 7% obiektów stacyjnych nie miało prawa do eksploatacji zbiorników. W przypadku każdej decyzji wyłączającej zbiornik z użytkowania eksploatujący mieli możliwość odwołania się od decyzji UDT do Ministra Gospodarki.

Podsumowując nasze dane trzeba powiedzieć, że nie odnotowujemy większych problemów w działalności stacji paliw. Kilkunastoletni okres, jaki właściciele stacji mieli na przygotowania dostosowawcze w zakresie obowiązujących warunków technicznych dla zbiorników paliwowych, wystarczył. Zdecydowana większość stacji paliw zdążyła się dostosować. W pewnej grupie obiektów, często należących do koncernów, zamiast zabiegów modernizacyjnych wdrożono działania zmierzające do trwałego wyeliminowania starych zbiorników z użycia. Zbiorniki te w większości zostały wycofane z eksploatacji.

Jak będzie wyglądała realizacja planu kontrolnego UDT w II połowie roku? Na czym zostanie skupiona uwaga inspektorów?

Obecnie kontynuujemy roczny plan kontroli doraźnych, czyli rutynowego działania UDT. Nie możemy dokonywać kontroli doraźnych na stacjach, na których wykryliśmy nieprawidłowości skutkujące wydaniem decyzji wstrzymującej eksploatację zbiornika czy nawet wszystkich zbiorników paliw. Nie zmienia to jednak faktu, iż postępowanie wobec ich właścicieli toczy się zgodnie z przepisami - sprawą dalej zajmuje się prokuratura.

Jeśli jednak dostaniemy informację z jakiegoś skontrolowanego już obszaru, że dana stacja prowadzi eksploatację zbiornika, wobec którego istnieje podejrzenie, iż nie spełnia on koniecznych wymogów, wyślemy tam kontrolę doraźną. Kontrola taka może potwierdzić doniesienie bądź mu zaprzeczyć. Nieeksploatowany zbiornik może zostać zmodernizowany i włączony do pracy, może zostać wymieniony na nowy lub też wyrejestrowany przez jego właściciela, jako zupełnie nieprzydatny. Działania takie nie zmieniają podanej przez nas statystyki pokontrolnej.

Niestety, zawsze istnieje prawdopodobieństwo prowadzenia działalności niezgodnej z prawem, w tym przypadku - dalszej eksploatacji zbiorników z negatywną decyzją. Jest to jednak pole do interwencji właściwych organów.

Jaki jest los obiektów stacyjnych, na których wykryto niezmodernizowane zbiorniki?

W przypadku wyżej wspomnianych 360 stacji z „problemem modernizacyjnym” odnośnie zbiorników, sprawy przejmuje prokuratura i pracownicy URE. Eksploatujący zbiornik, dla którego została wydana decyzja niezezwalająca na dalsze użytkowanie, będzie miał problem w dwóch obszarach: ze względu na nieprzestrzeganie przepisów ustawy o dozorze technicznym i wynikające z tego przepisy karne i ze względu na warunki koncesji.

Jak już mówiłem wcześniej, w przypadku stwierdzenia eksploatacji zbiornika niedostosowanego do obowiązujących przepisów technicznych, wydajemy decyzję wstrzymującą eksploatację urządzenia. Eksploatujący może zbiornik zmodernizować, ale ma obowiązek taką modernizacje uzgodnić z UDT. Cały proces uzgodnienia modernizacji jest przeprowadzany przez nasze oddziały. Modernizację zbiornika może wykonać wyłącznie zakład uprawniony przez UDT. Na naszej stronie www.udt.gov.pl jest zamieszczony wykaz zakładów uprawnionych, a szczegółowe informacje o zakresie uprawnienia modernizującego można uzyskać w naszych oddziałach. Zakończenie modernizacji kończy się badaniami w zakresie ustalonym w dokumentacji modernizacji, pozytywny wynik badań kończy się wydaniem decyzji zezwalającej na eksploatację.

W takich przypadkach mamy do czynienia z decyzja biznesową: wyłączony z eksploatacji zbiornik może jeszcze posłużyć właścicielowi po modernizacji lub w przypadku np. braku opłacalności lub braku nakładów inwestycyjnych może zostać wyrejestrowany z użycia. Należy też rozważyć możliwość wymiany zbiornika na nowy. Może zaistnieć taka sytuacja, że zbiornik, ze względu na stan techniczny, może się nie kwalifikować do modernizacji. Jeśli jednak dochodzi do - nawet czasowej - eksploatacji zbiornika, pomimo wydanej przez UDT decyzji negatywnej, wówczas jest to już sprawa dla prokuratora.

Prokurator rozstrzyga o trybie dalszych działań, analizując wszystkie przesłanki i okoliczności sprawy. Ostatecznie to on zdecyduje, czy wstrzymać postępowanie w danej sprawie czy je umorzyć. Jest to jednak kwestia porządku prawnego, pozostającego poza obszarem działalności UDT.

Czy postępowanie kontrolne dotyczyło tylko zbiorników, które widniały w rejestrach Urzędu, jako eksploatowane?

Wśród tych 360 stacji, wobec których wydaliśmy decyzje o wstrzymaniu eksploatacji zbiorników, były też stacje, które posiadały zbiorniki oznaczone jako nieeksploatowane. Ogólnie przebadaliśmy w tym roku 448 eksploatowanych zbiorników, spośród łącznej liczby 1119 sztuk odnotowanej w naszym rejestrze. Rozporządzenie jasno definiowało sprawę: od stycznia br. nie mogły pozostawać w użyciu zbiorniki niespełniające warunków technicznych. Wykonując kontrole doraźne w 2013 r., informowaliśmy o tym ich właścicieli. Zapowiadaliśmy, że dane zbiorniki nie będą mogły być użytkowane dłużej niż do końca roku 2013.

Wyłączoną grupą stacji, która nie podlegała tegorocznej kontroli, była grupa obiektów określanych mianem „stacji wewnątrzzakładowych”. Jest to kilkadziesiąt obiektów działających na terenie kraju, które posiadają zbiorniki o specyficznym przeznaczeniu. Na terenach należących do firm lokalizowane są zbiorniki paliwowe wykorzystywane jedynie na własne potrzeby taboru tychże firm, bez dostępu osób trzecich. Mogą one być wykorzystywane nadal, nawet bez modernizacji, jeżeli zostały objęte dozorem technicznym zgodnie z przepisami przejściowymi i końcowymi Rozporządzenia Ministra Gospodarki z 18 września 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać zbiorniki bezciśnieniowe i niskociśnieniowe przeznaczone do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UDT skontrolował zbiorniki na stacjach paliw

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!