Wiceprezes PERN zapowiada duże inwestycje po połączeniu z OLPP

Wiceprezes PERN zapowiada duże inwestycje po połączeniu z OLPP
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PERN łączy się z OLPP i konsoliduje aktywa, gdyż musi sprostać coraz większym wyzwaniom rynkowym i potrzebom klientów, a w efekcie także konieczności nowych inwestycji, zarówno w tłoczenie jak i magazynowanie ropy oraz paliw - powiedział PAP wiceprezes PERN Rafał Miland.

W poniedziałek Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PERN podjęło decyzję o połączeniu z OLPP, co formalnie ma nastąpić z początkiem 2018 r.

Czytaj także:
Bliżej do połączenia PERN i OLPP. Jest ważna zgoda

"PERN po połączeniu z OLPP będzie większą spółką, która będzie miała większe zdolności finansowe, także kredytowe, aby prowadzić konieczne, duże programy inwestycyjne, odpowiadając w ten sposób na wyzwania rynkowe" - podkreślił Miland.

Dodał, iż w OLPP już rozpoczęto program budowy nowych pojemności dla magazynowania paliw, na co rosnące zapotrzebowanie obserwowane jest od wprowadzenia przez rząd "pakietu paliwowego" w 2016 r.

"Planujemy zwiększenie pojemności magazynowych paliw o ponad 300 tys. metrów sześc. W pierwszym etapie, w ciągu roku, czyli bardzo szybko, będzie to 100 tys. metrów sześć. w bazach obrotowych. W następnym etapie będzie to dalsze 200 tys. metrów sześc. tych pojemności" - wyjaśnił Miland.

Jak przyznał, "szara strefa" w obrocie paliwami wcześniej powodowała, iż w OLPP część pojemności magazynowych była niewykorzystana. "Od wprowadzenia >>pakietu paliwowego<< w sierpniu 2016 r. nagle okazało się, że pojemności w OLPP są zajęte w całości i jest jeszcze ogromne zapotrzebowanie na nowe" - podkreślił wiceprezes PERN.

Miland przypomniał, że program inwestycyjny PERN w zakresie infrastruktury transportu i magazynowania ropy naftowej obejmuje także rozbudowę parku zbiornikowego w Terminalu Naftowym w Gdańsku oraz budowę dwóch nowych zbiorników o pojemności po 100 tys. metrów sześc. w gdańskiej bazie magazynowej spółki, co spowoduje wzrost pojemności magazynowej surowca o ponad 0,5 mln metrów sześć.

Zaznaczył, iż jednocześnie PERN przygotowuje inwestycje w rozbudowę infrastruktury przesyłowej, czyli budowę drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego gwarantującego obecnie rewersyjne tłoczenie surowca na trasach Płock-Gdańsk i Gdańsk-Płock oraz analizuje możliwość rozbudowy Odcinka Wschodniego na trasie Adamowo-Płock o możliwość tłoczenia w przeciwnym kierunku.

"To są ogromne inwestycje. Do tego należy dodać bieżące remonty i modernizacje. Tu potrzeby są także duże, gdyż dotyczą działania infrastruktury, która musi być niezawodna" - zaznaczył wiceprezes PERN.

Po obecnej decyzji Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia PERN, w sprawie połączenia 11 września obradować będzie również Zgromadzenie Wspólników OLPP.

"Po uzyskaniu obu zgód kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wpisanie już połączonej spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Zakładamy, że procedura formalna połączenia z OLPP zakończy się do 2 stycznia 2018 r." - zapowiedział wiceprezes PERN.

PERN to państwowy podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który na terenie kraju zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc.

Spółka tłoczy ropę naftową rurociągiem "Przyjaźń" z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu.

W Gdańsku, oprócz surowcowej bazy magazynowej, PERN posiada również Terminal Naftowy o pojemności 375 metrów sześc., które przeznaczone są na różne gatunki ropy naftowej. To pierwszy taki obiekt w kraju, działający jako hub morski.

OLPP jest spółką zależną PERN, która powstała w 1997 r. To największy w Polsce podmiot specjalizujący się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, który posiada 19. baz magazynowych i ok. 60 proc. udziału w krajowym rynku tego segmentu.

W magazynach OLPP o łącznej pojemności ok. 1,8 mln metrów sześc. składowane są paliwa do bieżącej dystrybucji, a także w ramach rezerw państwowych.

Ogłaszając w 2016 r. nową strategię do 2020 r. prezes PERN Igor Wasilewski podkreślał, iż spółka ta chce stać się liderem logistyki ropy i paliw w Europie Centralnej, gwarantującym jednocześnie bezpieczeństwo energetyczne Polski.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wiceprezes PERN zapowiada duże inwestycje po połączeniu z OLPP

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!