Zabezpieczenia zbiorników paliwowych na miarę

Zabezpieczenia zbiorników paliwowych na miarę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Systemy kontrolno-pomiarowe są niezbędne do kontrolowania ewentualnych wycieków paliwa do gruntu lub wód gruntowych. To jedyne elektroniczne zabezpieczenie środowiska naturalnego.

Każdy zbiornik paliwowy na stacji i w bazie paliw, a także powiązane z nim rurociągi podlegają przepisom warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać stacje i bazy paliw oraz warunków technicznych dozoru technicznego, jakimi powinny odpowiadać zbiorniki bezciśnieniowe i niskociśnieniowe przeznaczone do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych. - Ze względu na obowiązek legalizacji wszystkich zbiorników na paliwa ciekłe na stacji paliw dochodzi jeszcze prawo o miarach. mówiące co, gdzie i jak powinno być zatwierdzone i zamontowane i zalegalizowane, aby zgodnie z prawem obracać paliwem - wyjaśnia Andrzej Koźbiał z
PETROSTER Sp.j.

Obowiązek ustawowy

Koniec 2012 r. jest końcem okresu, w jakim właściciele baz i stacji paliw muszą przystosować swoje obiekty do wymagań zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 21 listopada 2005 r. (Dz. U. Nr 243, poz. 2063). Jednym z jego wymogów jest wyposażenie stacji paliw w urządzenia do pomiaru i monitorowania stanu magazynowanych produktów naftowych. - Wraz z wymaganiami dotyczącymi odzysku par benzyn na I i II etapie w zasadzie pojęcie wykonania pomiaru ilości paliwa listwą pomiarową przeczy logice hermetyzacji zbiorników. Tylko stosowanie systemów elektronicznych wraz z monitorowaniem zbiorników stanowi od strony technicznej uzupełnienie wymagań stawiane hermetyzacji - zauważa Jarosław Mazurek, kierownik działu sprzedaży ORLEN Centrum Serwisowe. Takie systemy kontrolno-pomiarowe potocznie nazywane są sondami pomiarowymi.

Na polskim rynku już od ponad 10 lat oferowanych jest kilka marek takich urządzeń. - Sama zasada działania najbardziej dokładnych i najbardziej rozpowszechnionych sond, czyli magnetostrykcyjnych, w tym czasie nie zmieniła się. Zmianie podlegają jedynie urządzenia sterujące, choć także nie są to zmiany rewolucyjne. Inaczej rzecz się ma z programami do zarządzania systemami kontrolno-pomiarowymi. Tutaj zdolności programistów pozwalają puścić wodze fantazji klientów i spełnić najbardziej nawet wygórowane oczekiwania - mówi Arkadiusz Szymański z PetroConsulting s.c. Automatyka Stacji Paliw. -Biorąc pod uwagę obecne wymagania oraz postępujące zmiany w zakresie kontroli szczelności instalacji paliwowych, a także toczącą się na łamach "Paliw Płynnych" dyskusję dotyczącą "studzienek piezometrycznych", warto zwrócić uwagę na czujniki. Dobrym wyjściem jest rozważenie takiego systemu (jednego! nie dwóch różnych!), który oprócz sond pomiarowych będzie na tyle uniwersalny, że będzie obsługiwał także czujniki - uważa jednak Dariusz Sibiga z Petro Vend/ OPW FMS.

Modernizowane i nowe

Za nowy zbiornik odpowiada producent i musi on posiadać zatwierdzenie typu zbiorników pomiarowych dla danego układu pomiarowego. Przy zbiornikach modernizowanych lub takich, wobec których upłynął termin ważności świadectwa legalizacji, za zatwierdzenie typu odpowiada firma modernizująca, która posiada odpowiednie uprawnienia, spełnia przepisy ustawowe i wymagania UDT. Przed przystąpieniem do prac modernizacyjnych zbiornik musi przejść próby grubości ścianek i próbę ciśnieniową. Jeśli wyniki odpowiadają normom zbiornik może zostać zmodernizowany, w przeciwnym przypadku nadaje się do wymiany na nowy.

- Zbiornik monitorowany jest dwoma systemami monitorującymi i nie należy ich mylić. Jeden to system kontroli przestrzeni międzypłaszczowej, drugi to system kontroli poziomu paliwa i wody w zbiorniku. Dodatkowo może być kontrolowana np. przestrzeń studzienek nazbiornikowych i studzienek poddystrybutorowych. Monitorowane są jeszcze obszary przy zbiornikach jednopłaszczowych umieszczonych w szczelnej wannie (geomembranie), pole zbiornikowe i pole poza wanną (geomembrana). Monitorowane mogą być także rurociągi paliwowe - podsumowuje Jacek Dobrzyński z
Petronova Sp. z o.o. Ostrów Wlkp.

Na sucho lub na mokro

Zarówno zbiorniki nowe, jak modernizowane metodą drugiego płaszcza są przystosowane do kontroli metodą "suchą" lub "mokrą. Ta pierwsza polega na zamontowaniu na dnie zbiornika, w przestrzeni między płaszczami czujnika, który reaguje na pojawienie się cieczy. W metodzie "mokrej" czujnik reaguje na zmiany poziomu cieczy, którą zalana jest przestrzeń między płaszczami. Gdy płynu przybywa, to sygnał, że między płaszcze dostaje się paliwo ze zbiornika (uszkodzona ścianka wewnętrzna) lub woda z zewnątrz (uszkodzenie ścianki zewnętrznej).

Montaż i serwis

W fazie dostawy i montażu urządzeń ważne jest dopilnowanie, aby zostały zastosowane tylko odpowiednie części. - Największym błędem jest zastosowanie nieodpowiednich kabli sygnałowych do sond i zwykłych puszek połączeniowych. Obowiązkowo muszą być zastosowane kable olejoodporne i ekranowane, a puszki wyłącznie wykonane ex. Błędem jest stosowanie puszek np. do łączenia czujników poza polem zbiornikowym z założeniem, że tam nie ma strefy wybuchowej. Przy braku wycieku faktycznie nie ma niebezpieczeństwa wybuchu, ale już podczas wycieku paliwa i przedostaniu się paliwa do gruntów i do rur, gdzie są zamontowane czujniki, tworzy się strefa wybuchowa - wyjaśnia Jacek Dobrzyński .

Po prawidłowym zamontowaniu i skonfigurowaniu systemu monitoringu poziomu paliwa i wycieków jego obsługa ogranicza się do obserwowania wskazań kontrolera (jeśli nie ma opcji alarmów dźwiękowych lub sygnałowych), ewentualnie drukowania raportów zmianowych.

Zbiorniki i rurociągi poddaje się okresowym przeglądom i próbom. - Nie poddaje się okresowym próbom szczelności zbiorników wyposażonych w urządzenie do stałego monitorowania szczelności przestrzeni międzyściennej lub międzydennej i rurociągów przesyłowych dalekosiężnych wyposażonych w systemy stałego monitorowania szczelności. Taką funkcję posiadają kontrolery firmy OPW dla zbiorników paliwowych, gdzie sonda pomiarowa może służyć do wykonania prób szczelności zbiorników bezciśnieniowych do magazynowania materiałów ciekłych metodą hydrostatyczną. Metoda ta została zatwierdzona przez Centralne Laboratorium Dozoru Technicznego w Poznaniu (CLDT)- mówi Jacek Dobrzyński.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zabezpieczenia zbiorników paliwowych na miarę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!